Het klinkt natuurlijk leuk om een eigen bedrijf te hebben, maar er zijn veel zaken waar u rekening mee moet houden als u een bedrijf wilt starten. Om u op weg te helpen zijn verder in dit artikel een aantal stappen besproken om een goede start te maken. Stap 1: Maak een planHet eerste wat u moet doen is een plan maken, en daarbij ook alle zaken op een rijtje zetten die u moet voltooien. Het begint allemaal bij het bedenken naar wat voor een bedrijf u wilt. Dit kan een uniek idee zijn, maar een bestaand idee beter maken kan natuurlijk ook. Als u goed weet wat u wilt gaan doen, dan is het tijd om te kijken naar wat voor een rechtsvorm uw onderneming moet zijn. Ieder bedrijf moet ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel, en moet daarbij aangeven wat voor een rechtsvorm het is. U kunt de bekende rechtsvormen: eenmanszaak, besloten vennootschap of naamloze vennootschap kiezen, Maar er zijn ook nog vele andere vormen. Als u dat allemaal gedaan heeft dan is het ook goed om een ondernemingsplan te schrijven. In dit ondernemingsplan is het handig om een SWOT te laten terug komen. Hier kijkt u naar de Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Door dit goed in kaart te brengen weet u goed wat u moet gaan doen, en wat de risico’s zijn van het starten van het eigen bedrijf. Stap 2: Vergunningen, verzekeringen en voorwaardenNa het maken van het plan, is het ook tijd om de voorwaarden te regelen van een eigen bedrijf. Dit houdt in dat u de administratie op orde moet hebben, en daarnaast ook de algemene voorwaarden en verzekeringen geregeld moet hebben. Dit is niet het leukste van een eigen bedrijf hebben, maar het is wel verplicht. Als u niet goed weet hoe dit precies moet, dan is het ook handig om informatie in te winnen bij deskundige, ook kunt u navraag doen bij de KVK. Stap 3: PersoneelAls u dit allemaal heeft staan, dan is het tijd om echt bezig te gaan met het bedrijf. Dit betekent dat u op de locatie de aankleding moet verzorgen, en dat u daarbij ook personeel moet regelen. Personeel regelen zal in het begin misschien niet nodig zijn, omdat u nog geen klanten heeft. Maar als u wilt groeien is het wel nodig. Het personeel wordt uiteindelijk het visitekaartje van uw bedrijf, daarom is bij het wervingsproces ook belangrijk dat u kwaliteit voorop zet. Goedkoop personeel, zoals stagiaires, klinkt handig, maar levert misschien niet veel op. Ook is de aankleding van het personeel daarbij belangrijk. Uw personeel moet netjes en professioneel overkomen, dat betekent dus dat u ook bepaalde kleding moet aanschaffen die past bij het beroep dat het personeel gaat uitvoeren. Er is een groot aanbod in kleding voor diverse beroepen. Deze kleding moet netjes, professioneel en comfortabel zijn. Ook kunt u op deze kleding uw logo laten bedrukken. Stap 3: Klanten vindenAls u dit allemaal geregeld heeft dan is het ook tijd om op zoek te gaan naar klanten. Het klanten vinden kan erg lastig zijn, en daarom is het belangrijk dat u een groot netwerk heeft. Heeft u geen groot netwerk, dan is het verstandig om naar bepaalde bijeenkomsten te gaan, en daar uw netwerk uit te breiden. Verder is reclame en marketing ook belangrijk. Reclame kan zitten in flyers of andere fysieke producten. Tegenwoordig gaat eigenlijk ook veel via social media. Het is dus ook handig om daar op actief te gaan zijn, en daar uw bedrijf te gaan promoten. Als u daar niet veel van af weet, dan is het handig om hier een cursus in te volgen, of iemand aan te nemen die u kunt helpen. Er zijn ook bepaalde bedrijven die de marketing voor u op zich nemen tegen een bepaald tarief. |