Tips voor het verzenden van een sommatie

Het maakt niet uit hoe goed jouw onderneming is, er zullen altijd mensen zijn die niet op tijd willen betalen of zelfs helemaal niet willen betalen. Het kan voorkomen dat het een oprechte vergissing is geweest van de klant, dan wordt het bedrag vaak na de eerste herinnering al betaald. Als er na meerdere herinneringen geen gehoor is gegeven dan moet er actie worden ondernomen.

 

Een sommatie is een laatste aanmaning

Als er geen reactie wordt gegeven op het versturen van aanmaningen kun je tot in den treure brieven blijven schrijven, er moet een duidelijke grens zijn. Om de wanbetaler een laatste keer duidelijk te maken dat er betaald moet worden, wordt er een sommatie verstuurd. Een sommatie is bijna hetzelfde als een aanmaning. Het enige verschil is dat er duidelijk op staat vermeld dat dit de laatste brief was en dat als er geen actie wordt ondernomen hier een melding van wordt gemaakt bij een incassobureau of deurwaarder.

 

Wat doet een incassobureau?

Als er schulden geint moeten worden, wordt een incasso bureau ingeschakeld. Dit zal altijd in opdracht van de schuldeiser gedaan worden. Als dit gebeurd wordt het contract overgedragen aan het incassobureau, hierdoor heb je zelf geen contact meer met de schuldeiser. De boeteschuld die betaald moet worden gaat dan naar het incassobureau.

 

Wat doet een deurwaarder?

Een deurwaarder kan ook schulden van de schuldeiser innen, maar kan hierin verder gaan dan een incassobureau. Een deurwaarder kan bijvoorbeeld een dagvaarding uitbrengen, spullen in beslag nemen of zelfs een hele woning ontruimen. Het verschil is dat een incassobureau geen wettelijke status heeft en een deurwaarder wel.

 

https://bundel.nl/Sommatie/