Overstappen naar een andere internetprovider met de overstapservice

Heb je thuis een vaste internetaansluiting met eventueel TV en telefoon en zou je willen overstappen naar een andere internetprovider? Dat is niet ingewikkeld of veel rompslomp. Met de overstapservice die veel providers aanbieden is het zelfs een fluitje van een cent!

Je kun verschillende redenen hebben om een andere provider te overwegen, enkele voorbeelden:

  1. Je huidige internetaansluiting is niet snel genoeg meer en de provider heeft geen snellere abonnementen.
  2. Je wilt meer TV zenders die de provider niet kan leveren. Of je zit nu niet bij Ziggo en je wilt toch graag het open kanaal van Ziggo Sport kunnen zien.
  3. Je internet of TV signaal heeft vaak last van storing en de provider kan of wil dit niet oplossen.
  4. Je bent ontevreden met de klantenservice van je internetprovider.
  5. Je wilt een goedkoper abonnement, door over te stappen kun je profiteren van acties.

Kortom, er zijn allerlei redenen waarom je misschien zou willen overstappen.

De overstapservice

De meeste providers hebben afspraken met elkaar gemaakt om een overstap goed te laten verlopen, zodat jij geen langere tijd zonder internet komt te zitten of dat je een periode voor twee abonnementen moet betalen. Ook het meenemen van een vast telefoonnummer is hierbij geregeld.

Deze afspraken zijn vastgelegd in de zogenoemde overstapservice. Als je huidige provider meedoet met deze service kun je hier gebruik van maken bij het overstappen van internetprovider.


Zorgeloos overstappen met de overstapservice.

De providers die op dit moment meedoen zijn: Ziggo, KPN, XS4ALL, DELTA, Tele2, Telfort, T-Mobile, Online.nl en NLE.

Check eerst je contract

Als je wilt overstappen controleer dat eerst of je met je huidige abonnement nog vastzit aan een contracttermijn. Als dit het geval is en het loopt niet op korte termijn af, dan kun je beter nog even blijven zitten om te voorkomen dat je een afkoopsom moet betalen.

Als je niet meer vast zit aan een contract dan kun je op ieder moment opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één maand. Dit mag wettelijk geen kalendermaand zijn, maar één maand na de opzegdag. Dus als je bijvoorbeeld op 12 augustus opzegt, dan mag je contract vanaf 12 september eindigen. Uiteraard kun je zelf ook voor een latere datum kiezen, bijvoorbeeld de datum van ingang van je nieuwe internetabonnement.

Overigens, als je gebruik maakt van de opzegservice wordt je internetabonnement automatisch door de nieuwe provider opgezegd en hoef jij je helemaal niet druk te maken over de opzegging en datum.

Een nieuwe internetprovider vinden

Wil je weg bij je huidige internetaanbieder, maar weet je nog niet waar je dan naartoe wilt? Dan kun je het beste gebruik maken van een vergelijkingssite voor internet, TV en bellen. Hier kun je je postcode en huisnummer invullen en met deze postcodecheck krijg je dan een overzicht van de beschikbare internetproviders en abonnementen op jouw adres.