Promotionele branding met relatiegeschenken

Een belangrijk onderdeel bij het branden van je bedrijf of merk is het weggeven van kleine of grote promotionele geschenken. Een simpele manier om (potentiële) klanten aan jouw merk of bedrijf te binden dankzij een psychologisch principe.

Promotionele artikelen

Eenmaal in aanraking met een fysiek middel wat je zomaar mee naar huis mag nemen geeft een onderhuidse binding. Klanten staan er uiteraard niet bij stil maar toch blijft het sluimeren wat ten goede komt aan de impact van het inzetten van deze manier van promotie.

Vooral het moment waarop promotionele artikelen worden ingezet is van belang. Het kan juist net dat ene schakelmoment zijn waarop iemand of een klant over de streep getrokken wordt.

Ook de manier waarop het ingezet wordt geeft een beeld van het doel. Een simpel weggevertje bij een beursstand is uiteraard niets vergeleken met een luxe klant relatiegeschenk. Ook hierbij is nagedacht over de impact dat het promotiemiddel mag hebben. Hiermee wordt de return on investment ook bepaald in hoeverre je als ondernemer welk type geschenk inzet bij welk persoon en voor welk doel:

je wilt naamsbekendheid genereren

In deze fase is er nog weinig binding met potentiële klanten. Het contact op bijvoorbeeld een beursstand is dan ook vaak kort en krachtig waar er nog weinig sprake is van daadwerkelijke intentie. De boodschap met een geschenkje laat dan ook zien wat de waarde op dat moment mag zijn en hierbij komen dan de meest gangbare geschenken tevoorschijn.

je wilt potentiële klanten aanspreken

Als je eenmaal verder bent in het contact met potentiële klanten dan kan er meer ingezet worden. Klanten komen bijvoorbeeld specifiek bij jou als ondernemer langs of wonen een presentatie bij waar jezelf als ondernemer centraal staat. Je ziet dan al gauw dat hier de iets grotere geschenken ingezet worden.

je wilt bestaande klanten houden

Vanaf dit moment mag je spreken over echte relatiegeschenken. Je weet immers dat jouw investeringen voorheen hebben geholpen de klant steeds verder met jouw bedrijf te betrekken. Je snapt dan ook dat een simpel geschenk dan ook weinig impact zal hebben als e de klant langdurig wilt behouden. Hier komen dan ook de echte grote geschenken aan te pas waarbij de investering dan ook hoger ligt.

Top 5 van meest gebruikte promotieartikelen

Om je een beeld te geven van wat allemaal mogelijk is wordt dat een lang verhaal want er is veel mogelijk op dit gebied. Omdat bij de grotere relatiegeschenken de geschenken zeer persoonlijk kunnen zijn is het moeilijk om dit in een simpel voorbeeld uit te leggen. Maar over het algemeen, en zeker in de eerste fasen van het klantencontact, zijn de volgende typen geschenken heel erg populair:

  1. kantoorartikelen
  2. drinkgerei en servies
  3. kleine tools
  4. outdoor & fashion accessoires
  5. spel- & sportgoederen
https://www.hsg-relatiegeschenken.com/