Optimaliseer je Google Ads campagnes in enkele stappen

  google analytics cursus

Google Ads (of Adwords) is een snelle, eenvoudige en relatief budgetvriendelijke manier om via zeer gesegmenteerde advertenties leads naar uw website te sturen. Natuurlijk, zolang uw campagne-instellingen correct zijn. We merken op dat dit niet altijd het geval is. Daarom vermelden we in dit artikel 6 eenvoudige manieren om uw Google Ads-campagnes te optimaliseren.

Groepeer zoekwoorden op onderwerp

Een van de voordelen van adverteren is dat u verschillende advertentiegroepen in uw campagne kunt instellen om verschillende delen van de campagne op een iets andere manier weer te geven. Niet alleen in termen van het geselecteerde netwerk (Google zoeken, Google display-advertenties …), maar ook om ervoor te zorgen dat Google-gebruikers advertenties op maat zien. Als u al uw zoekwoorden in één advertentiegroep plaatst en regelmatig advertenties plaatst, biedt u geen aangepaste oplossing voor potentiële leads. Aan de andere kant, als u een advertentiegroep maakt voor elke aangeboden productgroep, kunt u uw advertenties specifieker weergeven. Een computerwinkel kan bijvoorbeeld beter afzonderlijke advertentiegroepen instellen voor monitoren en harde schijven om alleen die gebruikers te dekken die effectief naar deze onderdelen zoeken, maar niet voor toetsenborden of muizen.

Stel het zoektype voor trefwoorden correct in

Met Google Ads kunt u alle zoekwoorden die aan uw campagne zijn toegevoegd, koppelen aan het zoektype: breed zoeken, zoeken op woordgroep of exact zoeken. Breed zoeken betekent dat wanneer iemand het zoekwoord in Google in een willekeurige volgorde of combinatie typt, uw advertentie wordt weergegeven. Zo worden advertenties met het zoekwoord “Netflix kijken” weergegeven voor “Netflix kijken in België”, “Netflix kijken op PlayStation” en het minder populaire “Netflix kijken zonder abonnement”.

Zoeken op woordgroep betekent dat de geselecteerde zoekterm in zijn geheel moet worden ingevoerd in de zoekmachine. Het systeem geeft “Lee Jeans” weer bij het zoeken naar “Koop Lee Jeans” of “Waar vind ik de Lee Jeans van Antwerpen” in plaats van “Black Lee Jeans” of “Lee Plus Size Jeans”. De derde optie is een exacte overeenkomst, wat betekent dat uw advertentie alleen wordt weergegeven wanneer u een exacte zoekterm invoert. [adidas-voetbalschoenen] zorgen ervoor dat uw advertentie alleen wordt weergegeven op ‘adidas-voetbalschoenen’ en niet op ‘gratis adidas-voetbalschoenen’ of ‘adidas-voetbalschoenen slecht’.

Waarom is deze keuze nu zo belangrijk? Afhankelijk van uw doelen kunnen zoektypen leiden tot beter presterende of goedkopere campagnes. Brede matching is handig voor brede zoektermen waarmee u veel mensen wilt bereiken, terwijl zoeken op woordgroep en exact matchen een specifieke doelgroep met specifieke behoeften kan targeten. Dit vermindert meestal uw vertoningen, maar de klikfrequentie is meestal hoger. Onze suggestie: probeer de meest effectieve methode op basis van uw budget en doelen en pas aan of de advertentieprestaties naar verwachting zijn.

Zet ook in op merk zoeken

Staat uw site het hoogst in de organische zoekresultaten van Google? Perfect, u heeft Google Ads niet nodig voor merkgerelateerde zoekwoorden. Onzin, omdat dit idee een ideale gelegenheid is voor uw concurrenten om uw potentiële klanten te vangen. Aangezien AdWords-advertenties boven natuurlijke zoekresultaten worden weergegeven, klikken gebruikers waarschijnlijk op advertenties met uw merknaam, wat kan leiden tot zeer concurrerende websites. Daarom is het belangrijk om merkzoekwoorden aan uw Google Ads-campagnes toe te voegen en de juiste biedstrategie (en hoge kwaliteitsscore) te gebruiken om ervoor te zorgen dat u als eerste tussen de advertenties in deze advertenties staat.

Durf voldoende budget te gebruiken

Degenen die adverteren op het zoeknetwerk van Google, adverteren meestal via kosten per klik (CPC) of kosten per acquisitie (CPA). Met deze twee biedmethoden hoeft u niet te betalen voor de weergegeven advertenties, maar in plaats daarvan voor de kosten per klik van de advertenties of de standaard conversiekosten op de site (zoals aankopen of abonneren op nieuwsbrieven). Aangezien niet alle bezoekers die op uw advertentie klikken onmiddellijk een aankoop doen, is het noodzakelijk om een ​​voldoende budget op te geven om voldoende advertentievertoningen te genereren en uw doelen te bereiken. Omdat Google geen liefdadigheidsinstelling is, maar een bedrijfsbeleid, willen ze ook zoveel mogelijk inkomsten genereren. Als gevolg hiervan werden de beperkt betaalde locaties op de zoekpagina verkocht aan de adverteerder met het hoogste bod, die aan de kwaliteitsscore van hun advertentie koppelde. Door hevige concurrentie op internet is het niet realistisch om dezelfde zichtbaarheid te krijgen als een bedrijf dat 500 euro per dag uitgeeft met een klikbudget van 5 euro per dag.

Daarom moet u niet alleen uw advertenties specifieker durven te targeten, bijvoorbeeld om minder populaire zoekwoorden te targeten (waardoor u mogelijk minder vertoningen krijgt), maar ook om meer garanties te bieden voor conversies, of onherroepelijk Onderbreek niet-converterende zoekwoorden. Durf echter voldoende budget te investeren in de campagne. Als je budget om 7 uur ‘s morgens op is, mis je waarschijnlijk de kerndoelgroep. Opmerking: een groot budget is geen garantie voor succes. De belangrijkste elementen van reclamecampagnes zijn en moeten de campagnes goed ontwerpen en beheren en kwalitatieve koppelingen tot stand brengen tussen zoekwoorden, advertenties en bestemmingspagina’s.

Vergelijk de advertentie met de pokertafel. Het is niet omdat je met een royale portemonnee aan tafel kwam, dus je kunt goed poker spelen en ervan profiteren. De slimme speler weet wanneer hij moet spelen en stoppen, en kan de tijd aan tafel meestal verlengen met spellen die kleiner zijn dan het budget, maar met een beperkt budget.

Statistieken zijn belangrijker dan creativiteit

Een gouden regel voor het schrijven van krachtige kopieën is ‘vermoord je baby’: dit is niet omdat je geïnteresseerd bent in wat je zojuist hebt geschreven, dus je potentiële leider is dat ook. Geef daarom verschillende varianten op met enigszins verschillende koppen en hoofdtekst, zodat uw advertenties altijd op elkaar worden getest. Op deze manier kunt u op basis van het gedrag van uw bezoekers zien welke advertenties waarschijnlijk leads of conversies genereren. Als er een duidelijke winnaar is, pauzeer dan de “verliezer” en geef een nieuw alternatief om conversie-advertenties te testen. Dit is de enige manier om te bepalen of uw advertenties de juiste doelgroep bereiken, wat uw kosten per conversie aanzienlijk kan verlagen.

 Leid bezoekers naar de juiste pagina

Een van de grootste fouten die u kunt maken in uw Google Ads-account (en uitbreiding in elke digitale campagne), is bezoekers omleiden naar niet-specifieke pagina’s op uw website. Als je op de advertentie voor Adidas voetbalschoenen klikt, wil je ook meteen naar de overzichtspagina over Adidas voetbalschoenen, in plaats van de homepage of reguliere pagina moet je eerst 10 filters passeren.  Op deze manier kunt u er niet alleen voor zorgen dat uw advertenties een hogere kwaliteitsscore hebben, maar ook dat mensen u naar de beloofde inhoud leiden en kunt u het conversiepad van uw bezoekers verkorten. Dit is een ideale broeinest voor meer conversies en meer omzet.



Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html