Gebruik maken van een CRM systeem

Hoe kun je optimaal gebruik maken van een CRM systeem? Ben je van plan om de CRM systemen voor jouw bedrijf aan te schaffen? Wij geven je graag enkele tips zodat je zoveel mogelijk uit het CRM systeem kan halen. De CRM systemen worden vaak gebruikt door verkopers en sales managers. De afkorting ‘CRM’ staat voor customer relationship management, oftewel, het managen van de relaties met je klanten. Dit is uiteraard erg belangrijk, aangezien een bedrijf niet kan bestaan zonder klanten. Als verkoper kan je de CRM systemen voor verschillende onderdelen van je werk gebruiken. Het is als verkoper bijvoorbeeld nodig dat je leads verzamelt. Daar kan veel tijd in gaan zitten, aangezien je zelf op zoek moet naar bedrijven die in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn. Daarna zal je natuurlijk contact met ze op moeten nemen om hen op de hoogte te brengen van jouw product of dienst en de voordelen ervan. Het is veel handiger als het CRM systeem voor een groot deel de leads al voor je verzamelen zodat je meteen contact met hen op kan nemen. Koppel het CRM systeem bijvoorbeeld aan een relevante database om zo contactgegevens te verzamelen. Als je eenmaal bedrijven hebt gesproken die geïnteresseerd zijn, maar nog geen klant zijn geworden, dan zal je hen op de hoogte moeten houden. Ze blijven dan aan je bedrijf denken waardoor de kans groter is dat ze alsnog klant worden. Wel is het daarbij belangrijk dat je relevante informatie stuurt en dat je niet te opdringerig bent.

Leads bijsturen met een CRM systeem

Het CRM systeem houden bij wanneer je bepaalde leads bepaalde informatie moet sturen. Je kan bijvoorbeeld instellen dat alle geïnteresseerde bedrijven na twee weken een mail ontvangen. Tevens kan het CRM systeem de bedrijven en leads indelen op basis van bepaalde kenmerken zodat je diverse doelgroepen creëert. Elke doelgroep kan dan andere informatie krijgen die voor hen het meest interessant is. Doordat het CRM systeem dit voor je bij houden hoef je zelf geen tijd te besteden aan het indelen van de klanten. Mails kunnen ook automatisch verstuurd worden waardoor je nog meer tijd overhoudt voor persoonlijk klantcontact, bijvoorbeeld via de mail of via de telefoon. Natuurlijk kunnen de CRM systemen tevens ingezet worden om een sterke band met bestaande klanten te behouden. Je wil tenslotte dat zij zo lang mogelijk klant blijven en dat ze positief zijn over het bedrijf en de producten en/of diensten. Dankzij de CRM systemen heb je meer tijd om daar aandacht aan te besteden. Je kan bijvoorbeeld elke maand alle klanten een nieuwsbrief sturen zodat ze bij je bedrijf betrokken worden. Zelf kun je instellen welke klanten deze nieuwsbrief ontvangen. Tevens zou je de klanten op de hoogte kunnen brengen van een interessante aanbieding. Wij raden je ook aan om het CRM systeem te koppelen aan het ERP systeem. Een bedrijf bestaat uit verschillende afdelingen die met elkaar samenwerken. De salesafdeling zal samen moeten werken met de andere afdelingen om een succesvol bedrijf te vormen. Door de systemen te koppelen heeft iedereen inzicht in de sales.

https://webcrm.com/nl