Kansen bij het integreren van marketing automation en CRM

Er zijn verschillende CRM-trends, maar één trend die wel heel vaak voorkomt is de samenwerking tussen CRM en marketing automation. De integratie van deze twee systemen blijkt zeer waardevol te kunnen zijn voor bedrijven. Vooral in termen van leadgeneratie gaat deze combinatie van CRM en marketing automation belangrijk worden. Een CRM-omgeving die goed ingericht is, heeft een grote rol om marketing automation op een succesvolle manier in te zetten. 

Gepersonaliseerde communicatie

Wanneer u beide systemen naadloos laat samenwerken, kunnen ze u helpen leads te genereren. Goede geïntegreerde systemen begrijpen dit omdat het marketingautomatiseringssysteem de CRM-database gebruikt voor het verzenden van gepersonaliseerde communicatie. Deze communicatie of berichten zijn verrijkt met gegevens die zijn verzameld via het marketingautomatiseringssysteem (bezoekersregistratie, landingspagina/formulierinzending en segmentatie). In plaats van leads rechtstreeks door te geven aan de salesafdeling, mogen marketeers leads in het marketingautomatiseringssysteem koesteren en door integratie met CRM alleen verkoopgekwalificeerde leads (SQL’s) doorgeven.

Ken uw eigen doelen

Zorg er daarom voor dat u tijdens uw CRM-implementatie rekening houdt met de mogelijkheden om integraties met marketing automation te doen. In welke mate zijn de benodigde gegevens beschikbaar om onderscheid te maken in relevante doelgroepen? En op welke manier draagt dit bij aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen? Zorg er ook voor dat uw CRM-software toegang heeft tot informatie over de bron en campagnenamen, zodat de koppeling gemaakt kan worden aan verschillende leads. Het succes van de verschillende kanalen dienen daarbij ook zorgvuldig gemeten te worden. Denk daarnaast ook na over de eindresultaten die uit de beide systemen moeten rollen. Uit welke aspecten zijn deze resultaten opgebouwd en in welke eenheden moeten deze gepresenteerd worden? Het succes van een campagne kan namelijk in aantallen gemeten worden, maar ook in geld per product/marktcombinatie. 

Duurzame klantrelatie

De integratie van marketing automation binnen uw systeem kan dus voor vele voordelen zorgen. Iedere (potentiële) klant kan dus op basis van behoefte aan kennis/informatie of fase van het verkoopproces op een relevante manier opgevolgd worden. Hiermee vergroot u uw succes en zorgt u voor een nog sterkere relatie met uw klanten. Integratie tussen CRM- en marketingautomatiseringssystemen kan verkoop- en marketingorganisaties helpen beter samen te werken. De combinatie van de twee systemen maakt het mogelijk om belangrijke informatie te delen, organisatorische ondersteuning te creëren en het werk effectiever te maken.

 

https://crmexcellence.nl/crm-implementatie/